Błędny przelew – co zrobić
Błędny przelew – co zrobić?
Opłacałeś rachunki, płaciłeś za zakupy, rozliczałeś się ze znajomymi. Każdy numer konta ma 28 cyfr i o błąd nietrudno.
Popełniłeś pomyłkę w numerze rachunku i Twoje pieniądze trafiły na niewłaściwe konto. Zrobiłeś błędny przelew bankowy i co dalej?
Na szczęście po niedawnej nowelizacji przepisów odzyskanie środków jest zdecydowanie łatwiejsze.
Przyjrzyjmy się zatem, jak uratować swoje finanse i otrzymać zwrot pieniędzy za wykonania niewłaściwego przelewu.
Błędny przelew – co zrobić
W pierwszej kolejności postaraj się anulować przelew. Istotny jest tu czas naszej reakcji. Przelewy bankowe księguje się zgodnie z czasem sesji Elixir.
W wielu bankach możemy anulować te transakcje, które oczekują na realizację. Z poziomu bankowości internetowej wystarczy wejść w zakładkę „przelewy oczekujące” i kliknąć opcję „anuluj przelew”.
Pieniądze wrócą na nasze konto. Jeśli nie mamy takiej opcji lub nie widzimy przelewów oczekujących, możemy zadzwonić na infolinię banku i telefonicznie anulować przelew.
W zależności od banku, będzie to usługa bezpłatna lub odpłatna.
Anulowanie przelewu nie jest możliwe po jego zaksięgowaniu. Wtedy konieczna jest oficjalna reklamacja.
Na szczęście od 2018 r. procedura jest znacznie uproszczona.
Gdy wykonamy przelew na niewłaściwe konto w pierwszej kolejności powinniśmy poinformować o tym bank.
Jego pracownicy w przeciągu trzech dni poinformują odbiorcę o nieprawidłowym przelewie i obowiązku zwrotu środków w ciągu 30 dni roboczych.
Procedura składa się z kilku etapów, dokładnie rozplanowanych w czasie: powiadomienie banku, trzy dni na przedłożenie informacji osobie, która omyłkowa dostała przelew, 30 dni na zwrot.
Zwrot środków następuje na specjalne konto techniczne, a osoba zwracająca ma gwarantowaną pełną anonimowość.
Na konto właściciela, środki wracają w ciągu jednego dnia roboczego. Jeśli bankowi nie uda się w przeciągu 30 dni odzyskać pieniędzy, zwraca je on z środków własnych.
Oczywiście odbiorca błędnego przelewu nie ponosi żadnych kosztów. Klient, który popełnił błąd może zostać obciążony opłatą za odzyskanie środków.
Ostateczne rozwiązanie – odzyskanie pieniędzy poprzez sąd
Co ciekawe, jeśli odbiorca nie będzie chciał zwrócić pieniędzy, bank ma prawo ujawnić jego dane osobowe, a klient, który pomylił się w numerze rachunku ma prawo zgłosić sprawę do sądu.
Raczej nie powinien nam się zdarzyć przelew na nieistniejący lub nie aktywny rachunek. System bankowości wykrywa taką pomyłkę już na etapie wpisywania numeru konta i finalizacji.
Jeśli jednak, uda się nam zatwierdzić transakcje, środki zapewne wrócą na nasze konto w trakcie sesji Elixir.
Wbrew pozorom, kosztowna może okazać się pomyłka jeśli dokonujemy przelewów wewnętrznych miedzy własnymi rachunkami. Te wykonywane są online i widoczne natychmiast.
Jeśli zdarzy się, że zamiast na konto oszczędnościowe przelejemy pieniądze na konto walutowe, a potem chcemy odwrócić transakcje, dwukrotnie poniesiemy koszty przewalutowania i zapłacimy prowizję.
W tym przypadku banki niechętnie rozpatrują reklamację.
Może Cię zainteresować również artykuł – dziecko i finanse.